Bertemu di Putra Jaya, Anwar Ibrahim - Anies Baswedan Bahas Isu Strategis Indonesia-Malaysia

SW25
0
PM Malaysia Anwar Ibrahim bertemu Anies Baswedan di Putra Jaya Malaysia (foto:https://www.facebook.com/aniesbaswedan)

Putra Jaya - Bakal calon presiden Anies Baswedan dari Koalisi Perubahan bertemu dengan Perdana Menteri Malaysia Anwar Ibrahim di kantor PM Malaysia di Putrajaya pagi tadi. Pertemuan itu merupakan terhormat.


“Menerima kunjungan hormat mantan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia, Anies Rasyid Baswedan di Putrajaya pagi tadi,” tulis Anwar di instagram @anwaribrahim_my, Jakarta, 12 Oktober 2023.


Menurutnya, kunjungan Bacapres Anies Baswedan yang berada di Malaysia untuk menghadiri undangan Institut Pemikiran dan Tamadun Islam Antarabangsa (ISTAC) serta Persatuan Alumni Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Dalam pertemuan itu keduanya bertemu dan membahas sejumlah isu Malaysia dan Indonesia.

“Pak Anies berada di Malaysia atas jemputan Institut Pemikiran dan Tamadun Islam Antarabangsa (ISTAC) serta Persatuan Alumni Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM),” ujarnya.

Pada pertemuan ini, Anwar membeberkan bermacam-macam isu antara Indonesia dan Malaysia.

“Dalam pertemuan ini, kami sempat bicara pelbagai isu antaranya melibatkan Malaysia dan Indonesia,” tuturnya.

Selain itu, kata Anwar, pihaknya akan mewujudkan hubungan antara kedua negara ini saling melengkapi hingga menjalin kerjasama.

“Kami juga senada bahawa wujud keperluan untuk memperkukuhkan lagi hubungan antara kedua-dua negara meliputi pelbagai kerja sama,” imbuhnya.

Kemudian mereka juga membahas sosok Mohammad Natsir terkait modernisasi pembangunan negara Islam.

“Saya turut berkongsi kisah mengenai kewibawaan Mohammad Natsir dalam penulisannya mengenai Islam dan modernisasi memberi kesan yang mendalam kepada pembangunan negara Islam di rantau ini,” tuturnya.

Sedangkan, Bacapres Anies mengapresiasi pertemuan dan diskusi antarkeduanya. Dia juga menilai sebuah kehormatan bisa berdiskusi dengan Anwar Ibrahim yang dianggapnya sebagai mentor dan role model sejak zaman aktivis dulu.

“Sebuah kehormatan dan kebahagiaan dapat berdiskusi langsung dengan mentor dan role model kami sejak masih jadi aktivis dulu di kampus,” ujar Anies.

Anies mendoakan agar PM Anwar Ibrahim diberikan kesehatan dan dimudahkan dalam menjalankan amanah untuk bangsa dan kerajaan Malaysia.

“Semoga YM DSAI @anwaribrahim_my selalu diberi kesehatan, kekuatan dan petunjuk dalam menjalankan amanah besar bagi bangsa dan Kerajaan Malaysia,” tuturnya.

Sebelumnya diberitan, Anies bersama Fery Farhati melakukan silaturahmi dengan Perdana Menteri Malaysia Dato’ Seri Haji Anwar bin Ibrahim di kantor PM Malaysia.

Kedatangannya begitu disambut hangat oleh PM Malaysia. Anies dan Fery diajak melihat ruangan PM Malaysia. Mereka tampak berbincang seru.

Anies menyampaikan bahwa dia dengan keluarga Anwar Ibrahim sudah saling kenal. Pertemuan terakhir berjumpa bersama Anwar Ibrahim, lanjutnya, di masa pandemi melalui virtual. Saat itu mereka sama-sama menjadi pembicara di forum tentang pemberdayaan perempuan.

Tags

Posting Komentar

0Komentar

Posting Komentar (0)